2-WAY FIT hvilket betyder at hjulsættet kan køre med enten en dæk & slange opsætning, eller som tubeless (slangeløst) med dæk som er tubeless-ready, og flydende latex væske i luftkammeret. Wind 40 DB skal i modsætning til de billigere hjul i Fulcrum programmet ikke ”bygges om” men skal blot monteres med de medfølgende ventiler jf. vejledningen. Tubeless opsætninger vinder mere og mere indpas på racercyklen i dag og i fremtiden, og med Fulcrum Wind 55 DB er du også her opdateret med det sidste nye.
Hjulsættet her kompatibelt med Shimano ́s Center Lock bremsesystem, som hos Fulcrum kaldes
AFS (AXIAL FIXING SYSTEM). Med den ydre fælgbredde på 27mm har der i udviklingen af hjulsættet været stor fokus på aerodynamikken omkring hjulet. Således kan Wind 55 DB håndtere en dækbredde mellem 23 og 50mm, hvilket åbner muligheder for at anvende hjulsættet til både Race, Tri, ol.
At egernes korrekte opspænding bibeholdes henover hjulsættets levetid sørger hjulets
ANTI ROTATION SYSTEM for. Designet på eger og nav er forbedret og der er støbt et egerhul i navet, som er solidt, og hvor egeren ikke kan rotere eller bevæge sig når det påvirkes under kørslen, således vil alle eger til stadighed også have den korrekte aerodynamiske vinkel i forholdet til kørselsretningen.
For at øge styrken yderligere i fælgen har denne ingen udvendige eger huller, derfor bruges Fulcrum´s
MO-MAG (MOVING MAGNET) teknologi hvis der skulle blive behov for at udskifte et eger eller nippel. MO-MAG er en magnet som simpelt flytter eger niplen ved hjælp af magnetisme rundt i hjulet, og frem til det hul hvor den skal monteres.
For at minimere den stress der er omkring hjulets eger huller har Fulcrum opfundet en teknologi som de kalder DRSC
(DIRECTIONATED RIM SPOKE COUPLING). Dette er en form for leje i overgangen mellem nippel og fælgen hvor niplen hviler på en større anlægsflade, og dermed spreder den opspændte kraft ud på et større område.
Fulcrum Wind 55 DB søger efter den perfekte balance i hjulet som opnås ved den teknik som Fulcrum ganske klogt og enkelt kalder
RIM DYNAMIC BALANCE, der enkelt forklaret virker på den måde at der modsat af fælgsamlingen i hvert hjul er vægtkompenseret med enten øget materiale brug i fælgen, eller med 2 kraftigere (tungere) eger. Denne teknik giver en optimal balance i hjulsættet, som til enhver tid vil føles behageligt at køre med.
Carbon fælgen er udført med det som Fulcrum kalder
UNDRILLED RIM BED som henleder ens opmærksomhed på at begge fælg er støbt uden egerhuller i den udvendige del af fælgen for at øge styrken, og minimere den stress alle hjulsæt er udsat for netop omkring disse huller.
På hvert hjul finder du en lille mærkat eller label med en række tal og koder. Disse tal og koder er unikke for hvert hjul og bruges af producenten til at finde de korrekte data på hjulet i forbindelse med en hver form for henvendelse til Fulcrum omkring dette hjulsæt. Det er derfor vigtigt at mærkaten forbliver intakt, så kode og mærkning til enhver tid kan aflæses. Dette er din garanti for en hurtig og effektiv håndtering af en henvendelse på hjulet. Fulcrum kalder denne feature for
TRACEABILITY.Facit er at det håndbyggede Fulcrum Wind 55 DB hjulsæt virkelig giver dig noget for pengene – også sammenlignet med andre hjulsæt i denne kategori, og med sine
kun 1.680g pr sæt. lander hjulsættet i den absolutte acceptable ende af skalaen for højprofil carbon hjulsæt.
Højeste samlede ryttervægt er 109kg.