Når du er på udkik efter et nyt dæk til din cykel, skal du være opmærksom på et par ting, såfremt du ikke medbringer det gamle dæk til cykelhandleren. Størrelsesangivelsen vil altid stå på dækket, men kan være angivet på forskellig måde – dette er et eksempel på et 28” dæk:
ETRTO: 32-622
Engelsk:28x1 5/8x1 ¾
Tysk: 28x1 1/4x1 ¾
Fransk: 700x32C
Betegnelserne dækker over det samme, men den ”rigtige” størrelsesangivelse aflæses af ETRTO-angivelsen, som står på alle dæk. ETRTO står for European Tyre and Rim Technical Organisation og anses for at være ”standardoplysningen”.
I Danmark anvendes betegnelserne i flæng og lidt forskellig fra generation til generation.
Målene er selvsagt udtryk for størrelse, idet det er betegnelser for bredde og diameter: 32 er dækbredde (32mm), 622 er indvendig diameter på dækket (622mm)
Det er selvfølgeligt også vigtigt, at fælg og dæk passer sammen. Derfor skal du altid checke fælgproducentens angivelser vedr. maksimum dækbredde. Og som ved biler er det vigtigt, at du anvender den rette type dæk til den rette type cykel: Der er forskel på dækket til racer- eller MTBcyklen og til eksempelvis el-cyklen.
Dæk findes som udgangspunkt i 2 udgaver: Dæk med trådkant og foldedæk. Der er lige så mange bevæggrunde til at vælge dæktype, som der er cyklister. Mange motionscyklister foretrækker foldedæk (med henvisning til typisk en lavere vægt), når talen falder på dæk til racer- eller MTBcyklen. Andre foretrækker såkaldte Tubeless dæk, hvor dæk limes på fælgen og man undgår en slange. Bemærk: fælgen skal være tilpasset tubeless. Bruger du din cykel som dagligt transportmiddel, er det mange gange slidstyrke og punkteringsmodstand, der er vigtigst. Altsammen afhænger af behov og anvendelseskriterie.
Når man taler om dækkvalitet, dukker et udtryk op, som hedder TPI (thread per inch = tråde pr. tomme). Nogle producenter anvender betegnelsen EPI (ends per inch). TPI er en international betegnelse for, hvor mange tråde dækket er vævet med, og som udgangspunkt kan man sige, at jo højere tallet er, jo højere kvalitet er dækket. Med kvalitet forstås ofte levetid og punkteringsmodstand.
I dag findes der forskellige former for punkteringshæmmende løsninger, idet man indbygger et indlæg i dækket, som kan bestå af mange forskellige komponenter. I en lang årrække var KEVLAR® det foretrukne. Da prisen er meget høj på dette materiale, er der i de senere år kommet forskellige andre indlægsmaterialer og -teknikker på markedet.
Som en del af trafiksikkerheden er mange dæk også forsynet med en refleksstribe (skal være godkendt). Denne refleksstribe kan afløse eger- eller fælgrefleksen.