Fulcrum Racing Zero Competizione DB er blandt de nyeste
modeller i Fulcrums store sortiment, og henvender sig til de ryttere som gerne
lige vil skille sig lidt ud fra mængden med et hjulsæt som man ikke ser på
hvert gadehjørne. Visuelt er Zero Competizione DB virkelig noget ekstraordinært
med den sort matte aluminium kombineret med reflekterende staferinger og
skrift. Det er ”Ulven i fåreklæder” for bag det afdæmpede ydre finder du et super
stærkt og meget hurtigt hjul som besidder alt det nyeste indenfor
hjulteknologi.
Farten i hjulet er rigtig godt hjulpet på vej af at være
monteret op med producentens bedste hjullejer CULT (CERAMIC ULTIMATE LEVEL TECNOLOGY) som jf. tests kører 9 gange
bedre end almindelige standard lejer. Lejerne er fuld keramiske og behøver
derfor ingen smøring eller vedligeholdelse af nogen art.
Grundstyrken i hjulet finder du i den 30 m/m semihøje fælg
profil for og bag. Aluminiumslegeringer som er brugt i fælgen AL6082 er jf.
Fulcrum markedets stærkeste og letteste. Samtidig er det kun indvendigt i
fælgen der er egerhuller (UNDRILLED RIM
BED) hvilket er medvirkende til yderlig styrke i fælgen.
For at imødekomme det pres og den udbøjning der kommer fra
kassettesiden i baghjulet under brug, er hjulet monteret op med det dobbelte
antal eger i højre side kontra venstre (14/7). Samtidig gør oversize flangen
for og bag at hjulet også, at eger længden forkortes og den samlede styrke
øges. Disse tiltag betyder i sidste ende at de kræfter rytter lægger i
pedalerne giver en øget hastighed af racercyklen. Fulcrum kalder denne
teknologi for TWO-TO-ONE og OVERSIZE FLANGE TECHNOLOGY. For at
udligne det horisontable pres i hele hjulsættet og absorbere kraften fra
skivebremse, er forhjulet (7/14) opspændt, altså modsat opspændingen i
baghjulet.
At egernes korrekte opspænding bibeholdes henover
hjulsættets levetid sørger hjulets ANTI
ROTATION SYSTEM for. Designet på eger og nav er forbedret for at skabe et
egerhul i navet, som er solidt, og hvor egeren ikke kan rotere eller bevæge sig
når det påvirkes under kørslen, således vil alle eger til stadighed også have
den korrekte aerodynamiske vinkel i forholdet til kørselsretningen.
Hjulsættet er opbygget med det som Fulcrum kalder WIDE RIM BED som er et udtryk som
henleder til den knap 24 m/m udvendige, og 19 m/m indvendige fælgbredde. Den
øgede fælgbredde giver en øget styrke, og monteret med fx et 25 m/m dæk et
minimalt aerodynamisk aftryk. Fordelen ved den øgede dæk er ligeledes en højere
kørekomfort, samt en lavere rullemodstand på asfalten.
Racing Zero Competizione DB søger efter den perfekte balance
i hjulet som opnås ved den teknik som Fulcrum ganske klogt og enkelt kalder RIM DYNAMIC BALANCE, der enkelt
forklaret virker på den måde at der modsat af fælgsamlingen i hvert hjul er
vægtkompenseret med enten øget materiale brug i fælgen, eller med 2 kraftigere
(tungere) eger. Denne teknik giver en optimal balance i hjulsættet, som til
enhver tid vil føles behageligt at køre med.
Racing Zero Competizione DB har det som Fulcrum kalder 2-WAY FIT hvilket betyder at hjulsættet
kan køre med enten en dæk & slange opsætning, eller som tubless
(slangeløst) med dæk som er tubless-ready, og flydende latex væske i
luftkammeret. Racing Zero DB skal i modsætning til de billigere hjul i Fulcrum
programmet ikke ”bygges om” men skal blot monteres med de medfølgende ventiler,
og væske jf. vejledningen. Tubless opsætninger vinder mere og mere indpas på
racercyklen i dag og i fremtiden, og med Racing Zero Competizione DB er du også
her opdateret med det sidste nye.
På et højteknologisk hjulsæt som dette har man naturligvis
også fokus på at den samlede vægt af sættet skal være så lav som muligt, og
dette uden at gå på kompromis med holdbarhed og styrke. I kampen om at holde
vægten nede har man fjernet al overflødig aluminiums materiale mellem hvert
eger, indbygget carbon nav i
forhjulet og brugt den bedste og lettest mulige aluminiumslegering. Dette
betyder at Racing Zero Competizione DB holder sig på en samlet vægt af blot 1570 gram pr. sæt hvilket er
ganske imponerende af et hjul som skal håndtere voldsomme kræfter fra både
disc-bremse og kassetten.
Racing Zero Competizione DB er til brug på racercykler med
skivebremser, og til fastgøring af bremseskiverne bruger Fulcrum den teknologi
som de kalder AFS (AXIAL FIXING SYSTEM)
der svarer til den patenterede Shimano system CENTER LOCK, men pga. patenter
bruger Fulcrum AFS til at beskrive dette system. Hjulsættet passer som standard
til alle racercykler med 12 m/m stikaksler (Thurax).
Dette hjulsæt passer til Shimano/Sram kassette body.
Højeste samlede
ryttervægt er 120 kg.