Med lanceringen af Fulcrum Racing Zero DB har ønsket fra
producentens side været at skabe et DISC hjul med de samme kvaliteter og format
som på den populære udgave til fælgbremse. Dette er blevet til et meget
vellykket projekt, der samtidig er tilføjet de sidste nye tekniske forbedringer
og opdateringer indenfor hjulsæt med disc bremser.
Racing Zero DB har en semi-høj aluminiums profil på 30 m/m
for og bag. Hjulsættet er godkendt i ASTM kategori 2 hvilket betyder at
hjulsættet kan benyttes på landevejen, på grusstier eller andre ujævne terræner
hvor man fx bruger en gravel eller crosscykel.
For at imødekomme det pres og den udbøjning der kommer fra
kassettesiden i baghjulet under brug, er hjulet monteret op med det dobbelte
antal eger i højre side kontra venstre (14/7). Samtidig gør oversize flangen i
træksiden at hjulet også, at eger længden forkortes og den samlede styrke øges.
Disse tiltag betyder i sidste ende at de kræfter rytter lægger i pedalerne
giver en øget hastighed af racercyklen. Fulcrum kalder denne teknologi for TWO-TO-ONE og OVERSIZE FLANGE TECHNOLOGY. For at udligne det horisonttable pres i
hele hjulsættet og absorbere kraften fra skivebremse, er forhjulet (7/14)
opspændt, altså modsat opspændingen i baghjulet.
Racing Zero DB søger efter den perfekte balance i hjulet som
opnås ved den teknik som Fulcrum ganske klogt og enkelt kalder RIM DYNAMIC BALANCE, der enkelt
forklaret virker på den måde at der modsat af fælgsamlingen i hvert hjul er
vægtkompenseret med enten øget materiale brug i fælgen, eller med 2 kraftigere
(tungere) eger. Denne teknik giver en optimal balance i hjulsættet, som til
enhver tid vil føles behageligt at køre med.
At egernes korrekte opspænding bibeholdes henover
hjulsættets levetid sørger hjulets ANTI
ROTATION SYSTEM for. Designet på
eger og nav er forbedret for at skabe et egerhul i navet, som er solidt, og
hvor egeren ikke kan rotere eller bevæge sig når det påvirkes under kørslen,
således vil alle eger til stadighed også have den korrekte aerodynamiske vinkel
i forholdet til kørselsretningen.
Hjulsættet er opbygget med det som Fulcrum kalder WIDE RIM BED som er et udtryk som
henleder til den knap 24 m/m udvendige, og 19 m/m indvendige fælgbredde. Den
øgede fælgbredde giver en øget styrke, og monteret med fx et 25 m/m dæk et
minimalt aerodynamisk aftryk. Fordelen ved den øgede dæk er ligeledes en højere
kørekomfort, samt en lavere rullemodstand på asfalten.
Hjulsættets USB
(Ultra Smooth Bearings) lejer er bla et af de punkter hvorved Racing Zero
DB adskiller sig sammenlignet med almindelige standardlejer fra andre
hjulproducenter. Tests har påvist at rullemodstanden i USB lejerne, er 50 %
lavere end standardlejer, hvilket ganske enkelt får cyklen til at kører
hurtigere i længere tid, og med en bedre acceleration end tidligere.
Racing Zero DB har det som Fulcrum kalder 2-WAY FIT hvilket betyder at hjulsættet kan køre med enten
en dæk & slange opsætning, eller som tubless (slangeløst) med dæk som er
tubless-ready, og flydende latex væske i luftkammeret. Racing Zero DB skal i
modsætning til de billigere hjul i Fulcrum programmet ikke ”bygges om” men skal
blot monteres med de medfølgende ventiler, og væske jf. vejledningen. Tubless
opsætninger vinder mere og mere indpas på racercyklen i dag og i fremtiden, og
med Racing Zero DB er du også her opdateret med det sidste nye.
Til montering af bremseskiver på hjulsættet bruger Fulcrum
teknologien AFS (Axial Fixing System)
som svarer til standard monterings systemet Center Lock. Hjulsættet passer som
standard til alle race/cross eller gravelcykler med 12 m/m stikaksler (Thurax)
for og bag.
På et højteknologisk hjulsæt som dette har man naturligvis
også fokus på at den samlede vægt af sættet skal være så lav som muligt, og
dette uden at gå på kompromis med holdbarhed og styrke. I kampen om at holde
vægten nede har man fjernet al overflødig aluminiums materiale mellem hvert
eger, indbygget carbon nav i forhjulet og brugt den bedste og lettest mulige
aluminiumslegering. Dette betyder at Racing Zero DB holder sig på en samlet vægt af blot 1590 gram pr. sæt
hvilket er ganske imponerende af et hjul som skal håndtere voldsomme kræfter
fra både disc-bremse og kassetten.
Fulcrum Racing Zero DB lever helt op til de forventninger
man kan tillade sig at have til sådan et hjulsæt, og producentens ønske om at
fremstille en disc-udgave af den populære model er lykkedes særdeles godt. Racing Zero DB er kompatibelt med Campagnolo men kan også leveres til Shimano og Sram XDR kassettebody.