Fulcrum Racing Zero Carbon Competizione DB er det nye ultimative hjulsæt indenfor den semihøje fuld carbon profil, en unik blanding mellem carbon og aluminium der tilgodeser egenskaberne i begge materialer.
Den helt store forskel mellem de andre Racing Zero hjul til DISC BREMSE du finder i programmet, og så det hjulsæt der er præsenteret her er primært fælgen. Hvor de andre Racing Zero hjul er opbygget omkring en aluminiumsfælg, er dette hjulsæt som navnet antyder opbygget omkring en carbon fælg. Her igennem opnås den højest mulige stivhed, og lavest mulige vægt af fælgen, samtidig med øges køre oplevelsen gennem komforten i carbon.
Med kun 1440 gram pr. sæt er det et af producentens letteste hjulsæt. Dette skyldes blandt andet brugen af carbon nav i forhjulet, MONOBLOCK HUB, og naturligvis carbon som fælg materiale. Fulcrum benytter sig af deres ARC teknologi, hvor de bruger et minimum af carbon mellem hvert eger, for så at øge materialet omkring egerhullerne, men er forøget styrke af hjulet til følge. Så går du efter at finde de sidste gram af overskydende vægt på din racercykel, og det uden at gå på kompromis med andre væsentlige ting på hjulet kunne det være dette hjulsæt du skal gå efter.
Hjulsættet er det som Fulcrum kalder for 2WAY-FIT hvilket betyder at de kan køres med en Dæk/Slange opsætning, eller man kan kører det som Tubeless. Dette betyder at slangen erstattes af en Latex væske som hældes ind i dækket og virker som tætningsmiddel. Hjulsættet skal ikke bygges om, man skal blot benytte de medfølgende ventiler, og gøre brug af et dæk som er Tubeless Ready. Ønsker du mere information omkring Tubeless og 2-WAY-FIT klik blot her.
For at imødekomme det pres og den udbøjning der kommer fra kassettesiden i baghjulet under brug, er hjulet monteret op med det dobbelte antal eger i højre side kontra venstre (14/7). Samtidig gør oversize flangen i træksiden at hjulet også at eger længden forkortes, og den samlede styrke øges. Alle disse tiltag betyder i sidste ende at de kræfter rytter lægger i pedalerne giver en øget hastighed af racercyklen. Fulcrum kalder denne teknologi for TWO-TO-ONE og OVERSIZE FLANGE TECHNOLOGY.
At egernes korrekte opspænding bibeholdes henover hjulsættets levetid sørger hjulets ANTI ROTATION SYSTEM for. Designet på eger og nav er forbedret for at skabe et egerhul i navet, som er solidt, og hvor egeren ikke kan rotere eller bevæge sig når det påvirkes under kørslen, således vil alle eger til stadighed også have den korrekte aerodynamiske vinkel i forholdet til kørselsretningen.
Racing Zero Carbon Competizione DB søger efter den perfekte balance i hjulet som opnås ved den teknik som Fulcrum ganske klogt og enkelt kalder RIM DYNAMIC BALANCE, der enkelt forklaret virker på den måde at der modsat af fælgsamlingen i hvert hjul er vægtkompenseret med enten øget materiale brug i fælgen, eller med 2 kraftigere (tungere) eger. Denne teknik giver en optimal balance i hjulsættet, som til enhver tid vil føles behageligt at køre med.
Den knap 27 m/m bredde carbon fælg give et minimalt aerodynamisk aftryk hvis det monteres med fx 25 eller 28 m/m brede dæk, men kan uden problemer monteres med dæk op til 40 m/m skulle dette være ønsket. Fælgen er ligeledes udført med det som Fulcrum kalder UNDRILLED RIM BED som henleder ens opmærksomhed på at begge fælg er støbt uden egerhuller i den udvendige del af fælgen for at øge styrken, og minimere den stress alle hjulsæt er udsat for netop omkring disse huller.
Hjulsættets CULT (Ceramic Ultra Level Tecnology) lejer er bla et af de punkter hvorved Racing Zero Carbon Competizione DB adskiller sig sammenlignet med almindelige standardlejer fra andre hjulproducenter. Tests har påvist at rullemodstanden (Friktionskoefficienten) i CULT lejerne, er 9 lavere end standardlejer, hvilket ganske enkelt får cyklen til at kører hurtigere i længere tid, og med en bedre acceleration end tidligere.
Racing Zero Carbon Competizione DB er til brug på racercyklen med skivebremser, og til fastgøring af bremseskiverne bruger Fulcrum den teknologi som de kalder AFS (AXIAL FIXING SYSTEM) som svarer til den patenterede Shimano system CENTER LOCK, men pga. patenter bruger Fulcrum AFS til at beskrive dette system.
Hjulsættet passer som standard til alle racercykler med 12 m/m Thru axle for og bag. Vær opmærksom på at der ikke følger nye Thru Axles med hjulsættet, da man her bruger de aksler som allerede sidder på cyklen.
Hjulsættet her passer til Shimano HG/Sram kassette body.